מרכז ידע
מיינדפולנס וחשיבותו בבית הספר
עמוס אבישר מסביר מהם מנגנוני הפעולה הבסיסיים של מיינדפולנס, איך מיינדפולנס עוזר לחיות חיים מלאים, שלווים ומודעים יותר ולמה זה רלוונטי מאד למערכת החינוך, עכשיו יותר מתמיד.
טיפוח חוסן באמצעות מיינדפולנס בחינוך
עמוס אבישר מסביר כיצד עובד תרגול מיינדפולנס, מה המנגנון שבאמצעותו הוא מפחית לחץ ומגביר חוסן ולמה כל זה רלבנטי לחינוך.
מיינדפולנס בחינוך: רקע תאורטי
האתגרים בהטמעת מיינדפולנס בחינוך
הקשר בין מיינדפולנס לבית הספר
שלוש המהפכות שמשנות את עתיד החינוך
כדי לשלוט בטכנולוגיה ובשביל שהיא לא תשלוט בנו, צריך לפתח “שרירים מוחיים”ֿ. ד״ר נאוה לויט בן-נון מסבירה איך אפשר לעשות זאת ומה ההשלכות של זה לעולם החינוך.
ילדי המאה ה-21 וטיפוח חוסן מוחי
ד״ר נאוה לויט בן-נון דנה בשאלה האם סביבת הגידול של ילדי המאה ה-21 מטפחת עמידות מוחית.
המוח הרגיש והקשוב
ד״ר נועה אלבלדה מדברת על המוח הפלסטי וגמישות מחשבתית בקרב ילדים. כמו כן היא מסבירה איך אפשר לנצל את הידע לגבי מבנה ותפקוד המוח בשביל לייצר חוויות משמעויות וחיוביות בכיתה, גם לתלמידים וגם למורים.
גמישות מוחית כמנוע לשינוי
ד״ר נועה אלבלדה מדברת על השאלה כיצד ניתן לנצל תהליכים של פלסטיות מוחית כמנוע לשינוי וצמיחה בקרב ילדים בעלי צרכים מיוחדים.
מה זה מיינדפולנס - על קצה המזלג
ד״ר נאוה לויט בן-נון מסבירה בסרטון קצרצר בן שתי דקות מה זה בכלל מיינדפולנס ואיך חוקרים אותו בכלים מדעיים על מנת להבין למה הוא תומך ברווחה הנפשית שלנו וביכולת שלנו לבנות חוסן ולהתמודד עם לחצים ומתחים בחיינו.
מלמידה בגוף שלישי ללמידה בגוף ראשון
כיצד מביאים את העולם הפנימי של הלומד לכיתה? איך עוברים מ״למידה בגוף שלישי״ (למידה על) ל״למידה בגוף ראשון״ (למידה את)? ד״ר נאוה לויט בן-נון מסבירה כיצד פרקטיקות של פדגוגיה מתבוננת יכולות לאפשר את המהלך הזה, ואיך פרקטיקות אלו מתחברות לידע עדכני מחקר המוח, למשל על חשיבות הגוף והתחושות המגיעות ממנו לתהליכי למידה.
גישת בית ספר שלם לקידום רווחה נפשית
מיינדפולנס בבית הספר
המוח החברתי בכיתה
ד״ר נועה אלבלדה מדברת על המערכות החברתיות של המוח וכיצד הן תורמות ללמידה בכיתה. כמו כן היא מדגימה שני תרגילים שניתן לעשות עם תלמידים ותלמידות דרך המסך, בשביל ליצור תחושת קירבה בלמידה מרחוק.
למידה חברתית-רגשית מבוססת מיינדפולנס
מיינדפולנס וכלים לקשב ולקשר
למידה חברתית-רגשית מבוססת מיינדפולנס בהכשרת מורים
מה המשמעות של להקשיב לעצמנו?
ד”ר אורן אֶרגז מסביר באופן עמוק ומדוייק את המושג ״להקשיב לעצמנו״, בהקשר לעצירה והפניית קשב אקטיבית למרחב הפנימי שלנו: מחשבות, תחושות, רגשות, כמיהות, צרכים, דחפים ועוד. ההרצאה ניתנה במסגרת הקורס טיפוח סביבה אכפתית ומיטיבה בחינוך של קמפוס IL.
כיצד הקשבה קשורה לסביבה מיטיבה בחינוך
ד”ר אורן אֶרגז מסביר מדוע הקשבה אקטיבית לעצמנו היא המפתח ליכולת בחירה בחיים האישיים שלנו וכן מדוע הקשבה כזו חיונית ליצירת סביבה חינוכית מיטיבה. ההרצאה ניתנה במסגרת הקורס טיפוח סביבה אכפתית ומיטיבה בחינוך של קמפוס IL.
תרגילי התבוננות: מקורות והקשרים רוחניים ומדעיים
תרגולי התבוננות משפרים את היכולת להפנות קשב למרחב הפנימי של עצמנו ולעשות בחירות מיטיבות בחיים. ד”ר אורן אֶרגז מסביר את המקום של תרגולי התבוננות בהקשרים בני זמננו. ההרצאה ניתנה במסגרת הקורס טיפוח סביבה אכפתית ומיטיבה בחינוך של קמפוס IL.
מהי תוכנית בית ספר סגול? - מפגש חוקרים
מנגנונים מוחיים של למידה חברתית-רגשית
שיחתה של פרופסור נאוה לויט בן-נון עם העיתונאי אירי ריקין אודות המנגנונים המוחיים של יכולות חברתיות-רגשיות. יכולות אלו שכוללות ויסות וניהול עצמי, הקשבה ואמפתיה, קבלת החלטות מוסרית ועוד מבוססות על רשתות מוחיות נרחבות. פיתוח היכולות הללו ואימון הרשתות המוחיות שבבסיסן הן תנאי להתפתחות מיטבית, רווחה נפשית ושגשוג בילדות ובבגרות.
תכנית בית ספר סגול כתכנית המטפחת חשיבה מערכתית ו״חישה מערכתית״
פרופסור נאוה לויט בן-נון מציגה את תכנית בית ספר סגול בכנס של המרכז המחקרי למודעות מערכתית ב-MIT. הכנס עסק בנושאים כמו חשיבה מערכתית – היכולת להבין באופן עמוק את הדינמיקות המורכבות של ארגונים כמו בתי ספר וחישה מערכתית – היכולת לפתח ולהשתמש בכלים ושיטות שמאפשרים לקבל נתונים על התנהלות הארגון על מנת להניע תהליכי שינוי בגישה מודעת ואמפתית, עם דגש על מערכות יחסים והתנהלות מכוונת-ערכים. פרופסור לויט בן-נון הראתה כיצד השילוב הייחודי של מיינדפולנס, חקר מוח ולמידה חברתית-רגשית יכול להניע תהליכי שינוי עמוקים וברי-קיימא בבתי ספר (ההרצאה באנגלית).
פודקאסטים
מיינדפולנס, חינוך ושינוי חברתי
בפודקאסט ״ויזדום״ של אוניברסיטת רייכמן בשיתוף רדיו תל אביב, עמוס אבישר מסביר איך תרגול מיינדפולנס, שהוא תהליך אישי ואינטימי, יכול להשפיע גם ברמה החברתית-ערכית דרך שילוב במערכת החינוך. להאזנה.
מיינדפולנס בתרגול יומיומי
מאמרים
למידה חברתית-רגשית מבוססת מיינדפולנס בבית הספר: תוכנית בית ספר סגול
מאמר שנכתב על ידי הצוות המוביל של תכנית בית ספר סגול ומסביר מדוע מיינדפולנס מהווה תשתית ללמידה חברתית-רגשית וכיצד למידה חברתית-רגשית מבוססת מיינדפולנס מיושמת במסגרת תכנית בית ספר סגול. לקריאה.
הכיתה הפנימית - הניעו את הקשב
מאמרון של צוות התכנית בבטאון סקופ (אגף מו״פ של משרד החינוך) על החשיבות של הפניית קשב פנימה ולא רק החוצה בתהליכי למידה, ועל חיבור הידע החיצוני שמקבלים התלמידים והתלמידות לחוויה הפנימית. לקריאה.
המוח החברתי-רגשי בכיתה והשלכותיו לגבי מיינדפולנס בחינוך
מאמרו של ד״ר אורן אֶרגז שמציג את תאוריית הסגנונות הרגשיים של חוקר המוח פרופסור ריצ׳רד דייוידסון. המאמר מסביר איך התאוריה מחברת בין תהליכים מוחיים להוויה החברתית-רגשית-קוגניטיבית של התלמיד והמורה וכיצד תרגול מיינדפולנס יכול לתמוך ביצירת הוויה מיטבית בקרב מורים ותלמידים. לקריאה.
חינוך קונטמפלטיבי, מודעות קשובה ופדגוגיות התבוננות: מבט־על
מאמרו של ד״ר אורן אֶרגז שמסביר מהו חינוך קונטמפלטיבי (חינוך מתבונן) וכיצד הוא מהווה תפנית פדגוגית שבמהותה עצירה והתבוננות פנימה ל”מרחב פנים האדם”. לקריאה.
כל מערכת החינוך צריכה לנשום
חינוך רוחני הוא הלהיט החם של מערכת החינוך. מאות אנשי חינוך במכללות להוראה ובאוניברסיטאות עוברים לאחרונה הכשרה בשיטות ובכלים מגוונים, כגון מיינדפולנס, חמלה עצמית, רפלקסיה ומדיטציה. מדריכי המורים מספרים איך זה עובד ולמה זה נחוץ. לקריאה.
איך חקר המוח יכול להשפיע ולגרום לשינוי אישי וחברתי
ד״ר נאוה לויט בן-נון מספרת מדוע הקימה מכון חברתי בתוך מרכז לחקר המוח. המכון מפתח ומנגיש כלים לטיפוח מיומנויות מוחיות של מודעות, תשומת לב, ויסות רגשות, חמלה ואמפתיה. שיחה על חקר המוח ופוטנציאל ההשפעה האדיר על המצב האישי ועל פני החברה כולה. לקריאה.
סט הכישורים החיוני עבור המחר - כבר היום! לעזור לילדינו לשגשג בעולם שמשתנה במהירות
מאמרה של ד״ר נועה אלבלדה על החשיבות של כישורים כמו ניהול קשב, וויסות סטרס ומיומנויות של למידה חברתית-רגשית לתלמידים ולתלמידות של היום. לקריאה.
״חנוך לנער ולנערה על פי דרכם״ - תובנות מחקר המוח להוראה בכיתה הטרוגנית
מאמרה של ד״ר נועה אלבלדה על החיבור בין חקר המוח לחינוך וכיצד תובנות מחקר מוח יכולות להשפיע על מה שקורה בכיתות ועל שאלות בנושא התאמת הלמידה לכיתה הטרוגנית. לקריאה.
חקר המוח של הרווחה הנפשית: נקודת מבט התפתחותית - חינוכית
ד״ר דושאנה דורג׳ה מאוניברסיטת יורק מתארחת אצלנו בבלוג ועוסקת בשאלה איך ניתן לפתח ביעילות רגשות חיוביים ותחושת משמעות כחלק מהתהליך החינוכי ומציגה את נקודת המבט המעניינת שלה על חקר המוח של הרווחה הנפשית. לקריאה.
פרסומים אקדמיים
יום עיון תשפ״א
חוברת יום העיון
בחוברת זו תמצאו תקציר וקישורים להקלטות של ההרצאות והסדנאות שהועברו ביום העיון השנתי של תכנית בית ספר סגול לשנת תשפ״א, בסימן ״מחברים מחדש את הרקמה האנושית בבית הספר״. להורדת החוברת.