סט הכישורים החיוני עבור מחר - כבר היום!

לעזור לילדינו לשגשג בעולם שמשתנה במהירות

מאת ד״ר נועה אלבלדה

אנו חיים בעולם בלתי צפוי שמשתנה במהירות. זה תמיד היה נכון, אך בעשורים האחרונים זה הפך יותר ויותר מורגש, לאור שינויים חברתיים, כלכליים וגאו-פוליטיים והתקדמויות טכנולוגיות. שינויים אלו שינו את הדרך בה אנו מתקשרים האחד עם השנייה, מנהלים קשרים חברתיים ורוכשים ידע. הם גם שינו את האופן בו אנו חווים ומבינים את העולם ואת האנשים שסביבנו והשפיעו באופן קיצוני על דרישות שוק העבודה ועל סביבת העבודה המודרנית.

אין ספק שבמובנים רבים, חיינו השתפרו. למשל, אם נחשוב על הלומד/ת בעולם המודרני, הרי שיש להם גישה כמעט בלתי מוגבלת ובמקרים רבים גם פטורה מתשלום לידע אקדמי ברמה גבוהה, בלי קשר למיקומם הגאוגרפי או מעמדם הסוציו-אקונומי. אם נחשוב על אקדמאי/ת צעיר או על עובד/ת מיומנ/ת, הרי שהם יכולים לנסוע לחו״ל בקלות יחסית, בזכות שיתופי פעולה בין מדינות, וליהנות מהזדמנויות רבות להתקדמות מקצועית שלא היו קיימות בעבר. יחד עם זאת, כל היתרונות הללו מלווים באתגרים רבים.

בעולם שמשתנה במהירות, מה עלינו ללמד את התלמידים/ות במערכת החינוך? האם מיומנות שנקנה היום עדיין תהיה רלבנטית מחר? איך נוכל ללמד תלמידים ותלמידות להתמודד עם סביבה שנעשית יותר מגוונת מבחינה תרבותית ואתנית? איך נוכל ללמד אותם להתמודד עם זרם כמעט בלתי פוסק של מידע ממקורות תקשורת שונים? אלו רק מספר דוגמאות לדברים שהילדים והילדות של היום יצטרכו לפגוש בעולם של מחר.

"בעולם שמשתנה במהירות, מה עלינו ללמד את התלמידים/ות במערכת החינוך? האם מיומנות שנקנה היום עדיין תהיה רלבנטית מחר? איך נוכל ללמד תלמידים ותלמידות להתמודד עם סביבה שנעשית יותר מגוונת מבחינה תרבותית ואתנית? איך נוכל ללמד אותם להתמודד עם זרם כמעט בלתי פוסק של מידע ממקורות תקשורת שונים?"

 בעולם שמשתנה במהירות, מערכות חינוכיות צריכות להתמקד לא רק בהקניית מיומנויות או ידע ספציפי, אלא בעיקר בהקניית מיומנויות רחבות ותשתיתיות שיעזרו לתלמידים ותלמידות לנווט בהצלחה בסביבה דינמית ואפילו כאוטית. מה הם הכישורים הללו? הנה מספר דוגמאות:

  1. בסביבה בה אנו מוצפים במידע, אחד המשאבים היקרים ביותר שלנו הוא קשב. לכן, סיוע לתלמידי ותלמידות המאה ב-21 לפתח את יכולות ויסות וניהול הקשב שלהם היא אחד הדברים החשובים ביותר שעלינו לעשות.

  2. שינוי מתמיד מוביל לתחושות של אי-וודאות וחוסר שליטה. מבחינה פסיכולוגית ופיזיולוגית, חוסר וודאות וחוסר שליטה הם מצבים מעוררי סטרס. לכן, פיתוח של יכולת וויסות סטרס הוא חיוני אם אנו רוצים שתלמידים ותלמידות יפתחו חוסן פנימי ויוכלו לזהות ולנהל את הרגשות שלהם בצורה מיומנת.

  3. שוק העבודה הופך ליותר ויותר מתוחכם, מכוון פרויקטים ומבוסס על עבודת צוות. הוא גם נהיה יותר מגוון מבחינה תרבותית ואתנית. לכן, הצלחה בניהול חיי עבודה (וגם חיי משפחה) הופכת להיות יותר ויותר מבוססת על מיומנויות חברתיות-רגשיות (״כישורים רכים״). הערך של כישורים אלו עבור התלמידים והתלמידות של היום לא יסולא בפז.

השאלה החשובה שיש לשאול היא האם ניתן ללמד את כל הכישורים הללו? למרבה המזל, יש יותר ויותר עדויות מבוססות-מחקר מעולמות הפסיכולוגיה, החינוך וחקר המוח לכך שניתן ללמד וללמוד אותם באמצעות שיטות של אימון מנטלי, עבודה עם הגוף, הוראה מכוונת (למשל של מיומנויות חברתיות-רגשיות) או שילוב של כל השיטות הללו. אם התלמידים והתלמידות של היום יהיו מיומנים בכישורים שהוזכרו קודם, לא רק שיוכלו להתמודד עם אתגרי ודרישות המאה ה-21, אלא גם יהיו מצוידים בכלים שיאפשרו להם לחיות חיים בעלי משמעות ולהגיע להגשמה עצמית.

מאמר זה התפרסם במקור באנגלית ב-BOLD Blog. לקריאת המאמר המקורי.

דילוג לתוכן