מרכז ידע

מנהלי ומנהלות בתי ספר בתכנית ההסמכה לסגול, מספרים כיצד התרגול תומך בהם ובבית הספר במציאות של אתגר ואי-ודאות

ד״ר נועה אלבלדה ונבחרת המנהלים והמנהלות של בתי הספר הסגולים בשנת תשפ״א בשיח על האופן בו מיינדפולנס תומך בחיבור מחדש של הרקמה האנושית בבית הספר, עם החזרה ללימודים בשנת הקורונה.

״מחברים מחדש את הרקמה האנושית בבית הספר״: כיצד המוח שלנו מתפקד בזמן משבר ואיך ניתן להשתמש ברקמה החברתית על מנת למצוא את המשאבים הפנימיים להתמודדות עם משבר ועל מנת לתמוך בא.נשים שסביבנו. הרצאה של פרופ' נאוה לויט בן נון מ2021.

הרצאה של פרופ' נאוה לויט בן נון שניתנה במסגרת יום העיון השנתי של תכנית בית ספר סגול, מרץ 2021, בסימן ״מחברים מחדש את הרקמה האנושית בבית הספר״. ההרצאה מחברת בין חקר מוח, תאוריות פסיכולוגיות מובילות וידע מדעי לגבי תרגול מיינדפולנס ומסבירה כיצד המוח שלנו מתפקד בזמן משבר ואיך ניתן להשתמש ברקמה החברתית על מנת למצוא את המשאבים הפנימיים להתמודדות עם משבר ועל מנת לתמוך בא.נשים שסביבנו

באנגלית

Ergas, O., Hadar, L. L., Albelda, N., & Levit-Binnun, N. (2018). Contemplative neuroscience as a gateway to mindfulness: findings from an educationally framed teacher learning program. Mindfulness, 9(6), 1723-1735.‏

תקציר מאמר באנגלית, העוסק בקשיים הכרוכים בהיכרות ראשונית של מורים עם מיינדפולנס, ומציע כי ייתכן שיש צורך לפתח דרכים חלופיות שיאפשרו לחשוף יותר מורים לחוויות של מיינדפולנס. המאמר מציג מחקר מעורב שבחן תוכנית למידה של מיינדפולנס למורים בחטיבת ביניים בישראל. תוכנית שנועדה להציע למורים חוויות ראשוניות עם מיינדפולנס – לא באמצעות תרגול ישיר של מיינדפולנס, אלא דרך למידה של תיאוריות מוח רלוונטיות לחינוך, תוך שימוש בגישה פדגוגית קונטמפלטיבית.

באנגלית נוירו התפתחותי

Neurodevelopmental Effects of a Mindfulness and Kindness Curriculum on Executive Functions in Preschool Children—A Randomized, Active‐Controlled Study. Mind, Brain, and Education.

מאמר באנגלית העוסק בהשפעות נוירו-התפתחותיות של תכנית לימודים למיינדפולנס וחמלה על תפקודים ניהוליים בקרב ילדים בגיל הרך – מחקר אקראי עם קבוצת ביקורת פעילה. מאת: אילנה שלומוב, פרופ' נאוה לויט בן נון ופרופ' ציפי הורוביץ קראוס (פורסם ב2023, בכתב העת Mind, Brain, and Education)

דורגה

חקר המוח של הרווחה הנפשית: נקודת מבט התפתחותית – חינוכית מאמר של ד״ר דושאנה דורג׳ה מאוניברסיטת יורק

מאמר של ד״ר דושאנה דורג׳ה מרצה לפסיכולוגיה וחינוך במרכז למחקר של פסיכולוגיה בחינוך באוניברסיטת יורק, בריטניה. המאמר עוסק בשאלה איך ניתן לפתח ביעילות רגשות חיוביים ותחושת משמעות כחלק מהתהליך החינוכי ומציגה את נקודת המבט המעניינת שלה על חקר המוח של הרווחה הנפשית.

לנער

״חנוך לנער ולנערה על פי דרכם״ – תובנות מחקר המוח להוראה בכיתה הטרוגנית מאמר של ד"ר נועה אלבלדה

מאמרה של ד״ר נועה אלבלדה על החיבור בין חקר המוח לחינוך וכיצד תובנות מחקר מוח יכולות להשפיע על מה שקורה בכיתות ועל שאלות בנושא התאמת הלמידה לכיתה הטרוגנית. מתוך אאוריקה, כתב עת להוראת מדעים וטכנולוגיה בבית ספר היסודי, המרכז הארצי למדע והמרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי באוניברסיטת ת"א, גליון 43, 2020.

בעולם משתנה

סט הכישורים החיוני עבור המחר – כבר היום! לעזור לילדינו לשגשג בעולם שמשתנה במהירות. מאמר של ד"ר נועה אלבלדה

מיינדפולנס זה לא רק להירגע – מאמרה של ד״ר נועה אלבלדה על החשיבות של כישורים כמו ניהול קשב, וויסות סטרס ומיומנויות של למידה חברתית-רגשית לתלמידים ולתלמידות של היום. מאמר זה התפרסם במקור באנגלית ב-BOLD Blog ב 2019.

מתבוננת

חינוך קונטמפלטיבי, מודעות קשובה ופדגוגיות התבוננות: מבט־על מאמר מאת פרופ' אורן ארגז ז"ל

מאמרו של פרופ' אורן אֶרגז ז"ל שמסביר מהו חינוך קונטמפלטיבי (חינוך מתבונן) וכיצד הוא מהווה תפנית פדגוגית שבמהותה עצירה והתבוננות פנימה ל”מרחב פנים האדם”. פורסם בכעת העת גילוי דעת, גליון 9, 2016)

ביס סגול

למידה חברתית רגשית מבוססת מיינדפולנס בבית הספר- תוכנית בית ספר סגול מאמר מאת פרופ' אורן ארגז ז"ל וצוות מוביל תכנית בי"ס סגול

מאמר שנכתב על ידי הצוות המוביל של תכנית בית ספר סגול ומסביר מדוע מיינדפולנס מהווה תשתית ללמידה חברתית-רגשית וכיצד למידה חברתית-רגשית מבוססת מיינדפולנס מיושמת במסגרת תכנית בית ספר סגול. תוכנית תלת-שנתית בגישת "בית הספר השלם" שמטרתה שינוי אקלימי ופדגוגי המייצרים תרבות בית ספר בריאה ומשרתים צמיחה של מורים ותלמידים. כל זאת, בהתבסס על מדע עכשווי בתחומי חקר המוח, הפסיכולוגיה החברתית, תרבות ארגונית ופילוסופיה של החינוך המעוגנת בהם ומספקת חזון ערכי. מאמר שפורסם בגליון 64 של ביטאון מכון מופ"ת, 2019.