תכנית בית ספר סגול

מפגש 4 - שליטה וקבלה

החוויה האנושית מורכבת מקשת רחבה ומגוונת של רגשות ומצבים תודעתיים: שמחה, אהבה, בטחון, אך גם עצב, בלבול, כעס ולאות. מה באמת קורה לנו במפגש עם ה”לא נעים”?

המנגנונים האוטומטים שלנו לרוב מופעלים במאבק או בריחה ממפגש עם אותם אורחים לא רצויים. אנרגיה רבה מושקעת בניסיונות להימנע, לפתור, לשלוט, להיאבק ולגרש אורחים אלו באופן מודע וגם באופן שאיננו מודעים אליו. כאשר אנחנו מושקעים במאבק עם האורחים, אנחנו לא פנויים להתמקד במה שחשוב לנו, ולרוב אנחנו מתרחקים מהאדם שאנחנו רוצים להיות עבור עצמנו ועבור אחרים.  תרגול מיינדפולנס מציע דרך התמודדות אחרת במפגש עם אותם אורחים. להפחית את ההזדהות שלנו עימם, להרפות מהמאבק והניסיונות לגרשם, להכיר בהיותנו בני אנוש, לטפח חמלה כלפי עצמנו וכלפי אחרים, ובכך לפנות את הכוחות והתעצומות שלנו למה שבאמת חשוב לנו בחיינו, למה שמעניק משמעות לקיומנו בעולם. במקום ללמוד להרגיש טוב יותר אנו לומדים להיות טובים יותר בלהרגיש.

קראו עוד

תרגול בלתי פורמלי

לתרגל מרחב נשימה ברגעי קושי עם דגש על קבלה של רגשות לא נעימים לשים לב לאורח אחד ביום שבא לבקר אתכם? כיצד תוכלו לארח את האורח?

תרגול פורמלי

תשומת לב לאורחים ולגישה אליהם - בתוך התרגול הרגיל הכולל הקלטה מונחית (קשב לנשימה/סריקת גוף)

מרחב נשימה ב-3 צעדים

בהנחיית עמוס אבישר

תרגול קשב לנשימה - 10 דקות

בהנחיית עמוס אבישר

קשב לנשימה עם האורחים - 15 דקות

בהנחיית אלונה אייזנברג

סרטון ״האורח הבלתי מוזמן״

סרטון הממחיש בצורה הומוריסטית את מטאפורת האורחים ואת ההתמודדות איתם דרך קשיבות

סרטון ״מטאפורת לוח השחמט״

סרטון הממחיש את הנושא של קבלת הרגע כפי שהוא (״זה מה שיש עכשיו״). הגישה לאורחים.

מלון אורחים - רומי

שיר מופלא של רומי המשקף את הגישה להלכי הרוח שמגיעים לבקר בחיי היום יום

הסבר על חמשת האורחים

טקסט מתוך תמלול של שימי לוי על האורחים

משחק האורח במסיבה

משחק להיכרות של התלמידים עם הלכי הרוח "האורחים" שמגיעים לבקר אותם מדי פעם בדרך יצירתית אשר מעוררת דיון וחקירה

תמונות של האורחים

עזר להצגת האורחים בעבודה עם תלמידים. לקידום שיח רגשי ולמידה על מצבים רגשיים שונים.