מרכז ידע
עמוס אבישר מסביר מהו מיינדפולנס, מה הקשר לקשב,
ומדוע תרגול מיינדפולנס משפיע על ויסות והשהיית תגובה. בסרטון מוסבר איך משתמשים
במיינדפולנס ככלי לקידום יכולות חברתיות-רגשיות בכיתה
ולמה לפני שמציעים מיינדפולנס לתלמידים ותלמידות, צריך להציע זאת למורים ומורות.
ד״ר נועה אלבלדה מדברת על המערכות החברתיות של המוח
וכיצד הן תורמות ללמידה בכיתה. כמו כן היא מדגימה שני תרגילים
שניתן לעשות עם תלמידים ותלמידות דרך המסך,
בשביל ליצור תחושת קירבה בלמידה מרחוק.
פרופ' אורן אֶרגז ז"ל מסביר באופן עמוק ומדוייק את המושג ״להקשיב לעצמנו״,
בהקשר לעצירה והפניית קשב אקטיבית למרחב הפנימי שלנו: מחשבות, תחושות,
רגשות, כמיהות, צרכים, דחפים ועוד. ההרצאה ניתנה במסגרת הקורס
טיפוח סביבה אכפתית ומיטיבה בחינוך של קמפוס IL
פרופ' אורן אֶרגז ז"ל מסביר מדוע הקשבה אקטיבית לעצמנו
היא המפתח ליכולת בחירה בחיים האישיים שלנו וכן מדוע
הקשבה כזו חיונית ליצירת סביבה חינוכית מיטיבה.
ההרצאה ניתנה במסגרת הקורס טיפוח סביבה אכפתית ומיטיבה בחינוך של קמפוס IL ב 2019 .
תרגולי התבוננות משפרים את היכולת להפנות קשב למרחב הפנימי
של עצמנו ולעשות בחירות מיטיבות בחיים. פרופ' אורן אֶרגז ז"ל מסביר את המקום
של תרגולי התבוננות בהקשרים בני זמננו. ההרצאה ניתנה במסגרת הקורס טיפוח
סביבה אכפתית ומיטיבה בחינוך של קמפוס IL ב2019.
הרצאה באנגלית, של פרופ' נאוה לויט בן נון שניתנה במסגרת מפגש של קהילת החינוך הקונטמפלטיבי באירופה. השיחה התקיימה בדצמבר 2020
העיתונאי אירי ריקין בשיחה אישית עם פרופ' נאוה לויט בן נון על מנגנונים מוחיים ולמידה חברתית רגשית. סרטון מאת מטח, הקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים ואבני ראשה.
בינואר 2023, פרופסור נאוה לויט בן-נון, מייסדת מרכז סגול למוח ותודעה ותכנית בית ספר סגול, הוזמנה להציג את התכנית בכנס שנערך באוניברסיטת MIT, מטעם המרכז המחקרי למודעות מערכתית. הכנס עסק בנושאים כמו חשיבה מערכתית – היכולת להבין באופן עמוק את הדינמיקות המורכבות של ארגונים כמו בתי ספר וחישה מערכתית – היכולת לפתח ולהשתמש בכלים ושיטות שמאפשרים בזמן אמת לקבל נתונים על התנהלות הארגון על מנת להניע בו תהליכי שינוי מיטיבים, כל זאת בגישה מודעת ואמפתית עם דגש על טיב מערכות היחסים בתוך הארגון והתנהלות מכוונת-ערכים. פרופסור לויט בן-נון הציגה בהרצאתה כיצד השילוב הייחודי של מיינדפולנס, חקר מוח ולמידה חברתית-רגשית יכול להניע תהליכי שינוי עמוקים וברי-קיימא בבתי ספר (ההרצאה באנגלית).
הרצאה של פרופ' נאוה לויט בן נון במסגרת יום עיון בבר אילן ב2019, העוסקת בשאלה: איך מביאים את העולם הפנימי של הלומד לכיתה? כיצד פרקטיקות של פדגוגיה מתבוננת יכולות לאפשר את המהלך הזה, ואיך פרקטיקות אלו מתחברות לידע עדכני מחקר המוח, למשל על חשיבות הגוף והתחושות המגיעות ממנו לתהליכי למידה